DET GÅR ATT HÅLLA DET INNE

Från en annans synvinkel
- jag kan inte hålla det för mig själv, hemligheten vill bara ut, men den känns lite väl tråkig. Att hon gillar honom känns stort, men inte storslaget. 

En vän till henne kommer.

- Jag måste berätta en sak! Hon gillar honom och sen sitter hon och pratar skit om honom, hur logiskt är det?
- Vem berättade det för dig?
- Det får jag inte säga, men säg inte detta till någon.


Hur typiskt är inte detta? Att hemligheter gärna kommer ut och såklart med lite krydda. Människor vill låta intressanta och berätta skvaller för att det ska verka som att alla säger något till just den. Man överdriver i hemligheten och får det att spridas genom att säga till en. Man lägger gärna till i meningen "säg inte det till någon". Den här någon får oftast veta det snarast, vissa människor klarar bara inte av att hålla hemligheter och alla kryddar alltid lite extra. På det sättet kommer rykten fram och vem vill höra ett rykte om sig själv eller att någon har pratat illa om en fast det kanske inte ens är sant? 

Är det så att man går och är kluven för att man måste prata med någon, ta det med den personen, annars kan det kvitta! Andra människor har inget att göra med det, man behöver inte veta allt, man behöver inte ha mest makt, det behöver man bara inte ha! Jag säger bara såhär till er som vill vara en värdig person, till er som vill vara en sann vän och någon att lita på. Hemligheter är till för att hållas hemligt, inte tvärt om. Jag har personligen själv svårt att förstå hur man ens kan läcka en hemlighet, men gör inte det bara. Skriv ner det på ett papper och sen kasta det om det måste komma ut, berätta för dina föräldrar om du inte vill att någon ungdom ska veta, du kan alltid vända dig till dem. 

Skenet kan bedra så det gäller att hålla ögonen öppna, tänk på vilka/vem du verkligen kan lite på och är du osäker, stäng munnen och berätta ingenting. Skitprat är inget prat, det är bara ett sätt för att försöka göra så att ändra ser ner på en person. 



Kommentarer
Postat av: custom term papers

In some cases you are completly right - I also think in such way!

2012-02-21 @ 12:14:33
URL: http://custom-essay.ws/term-papers.php

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0