Q/A

hej sofia.. jag har en fråga till dig. 
jag är en ganska smal tjej som verkligen ogillar att visa mig i bikini på sommaren då jag tycker att jag ser äcklig ut pga att jag är så smal. 
jag har jämt varit liten då jag blev född för tidigt.. jag var 38 cm och vägde lika mycket som ett mjölkpaket så att säga.. i ettan var jag 108 cm och vägde 13 kilo. nu är jag dock arton år och väger inte mindre än 39-40 kilo.. jag vet inte vad jag ska göra.. spelar ingen roll om jag så äter pizza i en vecka för jag går inte upp i vikt. jag kan äta onyttigt hela tiden utan att det syns. jag hatar verkligen detta.. mina kompisar och pojkvän säger att det inte alls ser äckligt ut eller så men den lilla demonen sitter kvar på mina axlar och säger åt mig att jag visst ser äcklig ut. det står ju nästan bara i tidningar om tips hur man går ner i vikt så jag hoppas verkligen att du kan hjälpa mig. kram isabelle

svar: Hej Isabelle! Jag förstår vad du menar, vi har inte varit i riktigt samma sits men för drygt två år sedan var jag också väldigt smal och hade varit det hela livet. Jag var lång och smal, det var den jag var. Mina vänner skämtade med mig att jag var smal som en pinne, det sägs som du säger vara positivt att vara smal. Men är man smal tar man det inte som en komplimang, då man mår dåligt över det. Här är lite tips på hur du kan tänka och även hur du kan jobba för att gå upp i vikt. Du behöver inte gå upp i vikt med massa skräpmat, utan du kan göra det på ett mer hälsosamt sätt. Och tro mig, din pojkvän och dina vänner tycker inte att det ser äckligt ut, de tycker att du är jättefin! Nu ska du bara förstå det också. Här kommer lite tips:
1. Läs blondinbellas bok "egoboost" för att kunna jobba upp självförtroendet lite, du kommer finna det.

2. Bygg muskler och bygg särskilt på de snabba muskelfibrerna så att din massa verkligen ökar i volym. Detta gör du genom att använda tunga, fria vikter och relativt få repetitioner. Konditionsträning är viktigt för alla människor men tänk på att det förbränner kilon vilket den som vill gå upp i vikt inte vill. Kan med fördel kombineras med proteinpulver och bör kombineras med ökat matintag. Det ska då förstås vara näringsrik mat, inte chips och godis.

3. Ett gammalt hederligt tips är att äta sex gånger om dagen. Ett mål kan bestå av en energy bar om du inte orkar göra i ordning något. Men det du äter bör inte bestå av fikabröd och feta snacks. Nej, det bör bestå av protein, bra fett såsom fet fisk (t.ex. lax eller tonfisk) och sammansatta kolhydrater (inte enkla kolhydrater). 

4. Sov ordentligt! Får du inte dina timmar som du behöver i sängen kommer det bli svårare att gå upp i vikt.

En klok text jag fann på internet som du borde läsa.
"Undervikt kan för vissa människor vara minst lika stora problem som för människor som har övervikt. Många människor har kanske svårt att förstå att smala människor inte automatsikt alltid är så stolta över sina kroppar. Väldigt smala människor kanske upplever kommentarer som: ”oj vad smal du är” lika sårande som kommentarer som: ”oj vad tjock du är” till större personer.

Det finns många olika anledningar till varför man är smal. Många personer föds smal och har alltid varit smal. Det betyder dock inte att alla dessa personer alltid kommer vara det. Många av dessa går automatiskt upp i vikt efter några år och andra börjar träna och ökar på så sätt både sin aptit och sin muskelmassa. Att enbart bestämma sig för att äta mer brukar sällan fungera i längden eftersom gamla matvanor sitter djupt rotade. Att födas smal är givetvis inte den enda anledningen. Några av anledningar till att många är väldigt smala kan vara att dessa personer äter för lite eller för fettfattig kost och har en hög fysisk arbetsnivå eller sjukdom."

Lycka till med träninggen, att äta regelbundet och att sova ordentligt. Säker på att du klarar det! 



Kommentarer
Postat av: Johanna

En av dina bloggläsare har tipsat om din blogg, därför har du fått en länk i ett av mina inlägg. Nyfiken på vem som tipsade mig om dig?

kika in på direktlänken här så får du veta vem!
http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se/2012/08/01/8358706-fick-manga-tips/#kommentarer

2012-08-01 @ 17:15:53
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna

Bra tips du ger till tjejen! :)

Javisst är sånt kul :)

Svar: tack, hoppas det går bra nu bara!:)ja, kul att någon gillar bloggen:)
Sofia Jahnke

2012-08-01 @ 18:24:04
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0